英毅_FI

《一秒拳王》英毅拳館落戶觀塘︱館主麥嘉豪疫下堅守信念:「避唔到,一齊捱!」

「時間早一秒一秒走,時間的初衷總要守~」主題曲一響,大家便知是由ToNick主音趙善恆自編自導、周國賢主演的港產片《一秒拳王》,熱血拳擊、父子親情、拼死精神……上映當時,尤如一記後手重錘直擊港人內心,賺盡觀眾的熱淚與好評。近月,電影中的「英毅拳館」竟走進現實,這間落戶觀塘、佔地近5,000呎的拳館雖無明禎BB手把手教「大笑瑜珈」,卻是Boxing、泰拳、散打課程樣樣齊。加上有身兼電影特技人、前散打港隊及《一秒拳王》助理武指身份的館主麥嘉豪坐鎮,熱血程度與人生故事絲毫不比電影遜色,即使拳館開業不久就屢遭疫情打擊,但他選擇迎難而上、積極面對,這種態度或許正正應了《一秒拳王》中那句金句:「避唔到,一齊捱!」

文:Layne
圖:Layne、受訪者提供

場內設有擺滿《一秒拳王》海報、劇照與道具的打卡牆。

慶功醉後創英毅 望延續「一秒精神」

位於觀塘的「英毅拳館」於2021年11月21日開幕,開業不足半年已接連因疫情而多次停業,但館主麥嘉豪(Matt)師傅的心態卻異常積極、表示毫不擔心,「因為香港人『餓』得太耐,只要防疫措施一放寬,大家就會出返晒嚟學,加上目前大家冇得去旅行,其實根本冇地方去發洩生活上的負面情緒。就算之前疫情暫緩、一節最多只能有8位學員同時上堂的時候,最高峰時期一節都會有至少十四、五人報名參加,其中以放工後7pm至9pm三節最受歡迎。」Matt 師傅的言談語氣透著自信與堅毅,讓人不禁聯想起《一秒拳王》的名言:「我們的超能力就是『不會放棄』。」

《一秒拳王》故事講述有預知未來一秒超能力的「廢中」周天仁逐步成為拳擊手的故事。
故事後段,雖然周天仁失去了預知能力,但他在比賽中仍以永不放棄的精神,力戰至最後一回合。

身為《一秒拳王》的助理武指,Matt 師傅回憶起2019年拍攝電影時,與周國賢、趙善恆、張建聲幾位劇中演員的訓練過程相當深刻:「拍攝時正值社會運動最巔峰的時候,每日與演員訓練前都要睇新聞、排除萬難才去到拳館,幾個男人打大赤肋喺天台訓練,突然間好似建立咗一種兄弟情。」

雖然 Matt 師傅謙稱自己已經過了最當打當紮的年紀,但一企近沙包施展起拳腳來,動作爽脆俐落、充滿功架。
Matt 師傅自言在所有接觸過的搏擊運動中,散打最為重要,既讓他進入了香港代表隊,亦為他打開了電影業界的大門。

拍攝時深刻的經歷,讓 Matt 師傅將這套電影視為自己心血,亦希望用自己擅長的方式——「教拳」將電影延續下去,於是他膽粗粗在《一秒拳王》的慶功宴上,藉著酒意向監製提出開設「英毅拳館」的想法,不料監製竟爽快地一口應允:「當時我問監製:『不如開返間英毅拳館呀!有冇版權㗎?』,跟住佢一口就話:『個版權咪喺我到囉,我話得就得㗎啦。』當時我仲心諗『係真唔係呀』。」相隔數日, Matt 師傅再次聯絡監製確認,才肯定可以放手施為。

除了擔任《一秒拳王》的助理武指, Matt 師傅(金髮、戴藍色拳套)更在戲中飾演與恆仔對打的串嘴拳手,一句「喂!你哋英毅仲有冇人㗎」,盡顯沙塵白霍的態度。
電影拍攝期間,周國賢髖關節受傷但仍選擇繼續訓練,其毅力令作為運動員的 Matt 師傅亦無比佩服。
Matt 師傅透露新生代演員黃溢濠亦是英毅拳館的常客。
電影中英毅拳館的宣傳標語為「英武不息,毅志不懈」, Matt 師傅在現實中亦希望將這充滿氣魄的理念貫徹下去。

「當時大概係2021年6月,我接咗一套Netflix嘅電影,月中要出發去英國拍攝,但係6月頭先決定要搞英毅拳館,得15日時間去處理選址、組成拳館班底、籌備資金等事前工作,其實係一個好大嘅挑戰嚟。」話雖如此,但此事又點難得到曾多次開設拳館的Matt師傅,歷經約半年拍戲、開館兩頭忙的時間,「英毅拳館」於同年11月尾落戶觀塘,除了設有由三位現役、退役散打港隊及泰國拳王輪流指導的拳撃、泰拳、散打課程外,還提供重力訓練設施及電影主題休息區,佔地近5,000呎,遠比《一秒拳王》中的「英毅」豪華。

現實版的「英毅拳館」與電影中形象迥異,無論場地面積與裝潢都要有規模得多。

疫情下逆市開設拳館,驚人的魄力與堅毅源自 Matt 師傅多年的習武經歷:15歲開始習武,練過跆拳道、蔡李佛、泰拳、散打……而他的人生經歷如其武術門道一般豐富多彩、斑駁陸離,做過電影台文職實習、迪士尼煙火師、加入過香港散打代表隊;三十歲出頭加入特技人訓練班,試過拍戲捱足六日六夜蚊釘蟲咬、撻過污糟垃圾水,種種磨礪煉成了這位《一秒拳王》助理動作指導:「《一秒拳王》給予我最大的感受就是當中『永不放棄』的精神,除了戲內情節,就連戲外的香港亦正面臨重大事件,我覺得它是一件因緣際會下誕生、充滿正面意義的結晶。」

擂台一旁是掛滿沙包的小組訓練區,以供學員們上堂練習出拳、起腳等基礎動作。
初入門的學員先要練好直拳、勾拳、組合拳、左右掃腳等動作,才可進一步上擂台進行實戰對練。
除了沙包區與擂台之外,學員亦可任意使用場內的重量訓練裝置,無論減磅定操肌都啱使。


「高齡」特技人打到拍Netflix

如果說《一秒拳王》是 Matt 師傅開設「英毅」的契機,那麼對電影的熱情便是他拼命堅持的原因:「一方面我想在香港推廣改變了我人生的散打運動,另一方面我認為英毅背後的精神來自電影《一秒拳王》,所以我希望能用英毅拳館回饋返畀呢個電影產業。」 Matt 師傅自言自幼已經充滿表演慾,加上習武,長期浸淫於武打氛圍,一直想拍動作戲、成為一名特技人,2003年曾嘗試投考電影台動作特技組,但「一套拳都未耍完,好快就畀人叮走」,礙於技術不足而被逼暫時放下理想。

直至後來在迪士尼擔任處理舞台特別效果的煙火師時,結識了一位曾為動作指導的同事,在他的鼓勵下,才半推半就地厚著面皮、以30歲「高齡」報名投考香港動作特技演員公會舉辦的特技人訓練班:「有次傾偈,我同嗰位同事講笑咁話,『喂!你有冇啲老臨(臨時演員)畀我搵下外快呀,扮下死屍都得㗎喎。』,跟住佢話:『阿Matt你咁好身手,你不如直頭做武師啦。』」自覺「年事已高」的 Matt 師傅第一反應是「唔好啦,我十幾年前去考都衰咗啦,無理由宜家一把年紀先嚟考㗎嘛。」,同事卻說:「我覺得你得喎,我都係動作指導級㗎嘛,我唔會跣你嘅。」於是他在2015年毅然報名參加訓練班,最終在200位選30位的選拔中脫穎而出,正式向自己的理想職業邁進。

特技人在拍攝期間不時要捱苦,無論炎熱、蚊蟲、邋遢、病痛都是等閒事,難怪 Matt 師傅會話做了特技人之後,突然覺得自己比以前更Man。

「講真,我喺訓練班入面嘅年紀真係比較大,其他同學可能廿零歲,最細嗰個甚至得16歲,我足足大佢一倍有多呀。我身手又唔係特別好,佢哋全部識『翻打撻』,我就淨係識『打』㗎啫。」怎料他正式開展特技人生涯後,由一開始的信心不足,到後來變得越做越起勁,一做就做了將近十年,參與過大大小小的動作拍攝,拍過警匪片《狂獸》、校園片《大師兄》,上年6月更與香港十六位武師一同受邀遠赴英國,以特技人身份拍攝由Tom Hardy主演的Netflix動作驚悚片《浩劫》(Havoc),以另類的「港隊」身份去外國拍戲,對此Matt師傅感到無比自豪:「就算香港嘅電影工業真係走下坡,但係喺外國人眼中,香港動作電影始終係世界級!」

Netflix動作驚悚片《浩劫》(Havoc)預計將於2022年於Netflix UK率先上映,至於能否見到 Matt 師傅登場,到時大家就要落足眼力啦。
Matt 師傅透露,由於 Havoc 的拍攝工作需要大量華人面孔的特技人,而當地的華人武師數量極少,所以該戲的武指選擇來到香港請「救兵」。


「我一定要代表香港上一次擂台!」

事實上,除了在近年成為「特技人港隊」, Matt 師傅早在2017年就曾因為勝出香港武術聯會舉辦、一年一度的散打比賽「香港盃」,而獲邀加入香港散打代表隊,當時他32歲:「其實我嘅正職係拍戲,但是加入港隊後需要為同年的世錦賽備戰,拍戲之餘要到安徽進行訓練,變相要香港、安徽兩頭騰,訓練時要放低香港所有拍攝;為了顧及拍攝,又不能在訓練中受傷。要同時兼顧兩邊,當時我都覺得幾吃力。」 Matt 師傅表示,當時最高峰試過連續十日進行高強度體能訓練、與大陸散打省隊選手對練,返到香港都冇得唞,隨即就要前往拍攝由甄子丹主演的電影《大師兄》,Chur到爆的行程讓他永世難忘。

2012年,Matt 師傅在本地國術名家姜偉忠師傅的邀請下參加國際散打邀請賽,自從開始在大大小小的散打比賽中磨練身手、體魄。
2017年,他代表香港出戰俄羅斯第十四屆世界武術錦標賽56公斤組別比賽。

旁人聽到如此勞累的行程,相信亦不禁為之嘩然,作為當事人,又有什麼信念令他堅持參與搏擊運動? Matt 師傅笑言:「信念其實就係『港隊』呢個名,因為我覺得可以代表自己嘅出生地——香港,係我畢生最大的夢想,所以當我知道我可以入港隊嘅時候,我係不顧一切,淨係諗住『我唔理!我一定要做到,我一定要代表香港上一次擂台!』」因為這份與香港人身份榮辱與共的認同感及體育家精神, Matt 師傅咬緊牙關與隊友一同殺入在俄羅斯喀山主辦的2017年世界武術錦標賽,雖然最終港隊未能在男子散打項目取得獎牌,但對他來說已經是莫大成就:「成績係點樣都冇辦法,唔到自己控制,只要可以代表到香港就好足夠。」

刺激感與成功感是 Matt 師傅多年來在搏擊運動中追求的目標。

Matt師傅又指出,過往香港政府投放在搏擊運動的資源嚴重不足,以前幾乎所有散打運動員都沒有資助,只能在向公眾開放的鯉魚門散打訓練場「操拳」,「但係呢兩年政府開始著力支持香港運動,加上奧運先後有張家朗與何詩蓓奪金。他們開始願意投放資源在其餘體育運動,近年散打亦被列入體院培訓項目,在醫生、物理治療師支援,或者各樣訓練都有很大幫助。不過距離運動員可以『唔憂柴唔憂米』,始終還有一段很大的距離,但不失為一個好開始。」

雖然現時 Matt 師傅已經從港隊退役,全心投入教拳與特技人事業,但他依然希望能夠本地散打運動出一分力,英毅則成為了他培訓香港拳手的搖籃。
採訪當日,拳館教練兼現役香港散打代表陳沅程正與泰國教練「操靶」,拳拳生風、聲勢驚人。


冇最好打嘅功夫,只有最好嘅覺悟

雖說香港政府對搏擊運動的態度有所改善,但要深入推廣這種望落「拳拳到肉」的運動,也要靠Matt師傅一眾有心人扭盡六壬:「以前好興嗰排有咩戲、功夫聽得多,香港人就會跟住個潮流學,可能有套戲拍出嚟動作好華麗嘅,然後又會有好多人去學,學完之後又會話『嘩,原來都辛苦喎,點解我做出嚟冇套戲咁靚嘅?』,隨之流失九成新加入的學員。」但 Matt 師傅認為哪怕九成學員三分鐘熱度,只要有一成人願意留下來繼續參與搏擊運動,這便足矣:「我覺得電影對搏擊運動的幫助很大,兩者屬於相輔相成,至少可以增進人們對泰拳、拳擊、散打等運動的認識。例如我們想推廣散打運動,就要不斷去『煲』呢樣嘢,而目前英毅亦開始著力與各方合作,搞一啲散打嘅館內賽、業餘賽,希望至少提高曝光率,令大家知道散打是在一個無繩的擂台進行、打拳腳摔的搏擊運動,慢慢令香港人唔再三分鐘熱度。」

參與搏擊運動的職業拳手在台上無論風光與否,背後所付出的血汗,都是常人難以想像的。

另一方面,Matt師傅也發現近年許多網民推祟「全民練武」, 令不少學員在心態上也開始蛻變:「以前我哋教拳都話,學武三件事:減肥、健康、保護自己,其實呢個初衷係冇變過,但係近年多咗人會嚟問,『如果我想保護自己應該學咩好呀?學泰拳好呀,定係散打好呀。』宜家佢哋會開始識去諗,咩搏擊運動會比較適合自己,或者在現實生活中能夠用返出嚟。不過其實計我話,冇話邊種功夫最好打,只係睇你肯唔肯練囉。」Matt 師傅的意思即是,所謂「全民練武」的重點並不應該放在修習哪種武術,而是大家的自我覺悟有多高,「肯練」永遠比「練得好」重要。

Matt 師傅笑言可能被「一秒拳王效應」影響,就算開設拳館以來經歷多次封館,他亦堅持正面態度,永不輕易言棄。
Matt 師傅認為散打對家庭主婦或嬌柔的女仔而言,門檻較高,因為未必人人肯在地上打筋斗、碌、撻,但每項運動的受眾都不一樣,只要有熱誠,女生一樣可以打出名堂。
在拳館休息區的霓虹燈牌十分顯眼,中間人物圖案依照電影中的英毅Logo畫成,同時亦代表著英毅不忘初衷的想法。
Hash tag打卡牌上所寫的「避唔到 一齊捱」,相信亦是英毅拳館開設以來,想帶予香港人的信念。
【英毅拳館】

價錢:$999(單月購買);$799/每月(半年package);$699/每月(一年package)
地址:觀塘觀塘道398號Eastcore 2樓02室 
營業時間:11am – 9pm(星期一至日)
Facebook:英毅拳館Ying Ngai Boxing Gym
Instagram:@yingngai.kt
*由於疫情關係,為配合政府防疫措施,拳館暫停營業,最新開放詳情有待官方公佈。